I forhold til elevernes egenproducerede ”Animoto’er” så er det vigtigt, at det overordnede indtryk er harmonisk i sin udtryksform for at leve op til målsætningerne fra fælles mål og faghæfte 48.
At udtrykke sig ved hjælp af en kombination af flere medier, som har forskellige sanselige indtryk, kan meget nemt give et uharmonisk ”misk-mask”. I evalueringssammenhæng og som hjælp forud for projektet er det derfor en god idé at tale om smag og behag.
Ikke alle kan lide den samme slags musik, ikke alle bryder sig om de samme billeder etc. Men hvis man kan komme frem til en overenskomst om at produkterne skal være harmoniske og teknisk i orden, så træder den personlige smag lidt i baggrunden. Som lærer kan man fx. vise billeder som er ”grimme”, men alligevel kunstneriske anerkendte (ex. Kviums groteske univers), spille musik som er anerkendt, men samtidig formodentligt ikke ligger i elevernes umiddelbare nærhed (opera eller klassisk).
Når man evaluerer de enkelte digitale fortællinger, kan man derfor ret nemt have øje på om billeder, rytme, musik, beskæringer, vinkler etc. passer sammen i en enhed.
For at få vist dette indhold skal din pc eller tablet kunne afspille flash-filer. Ipads og Iphones kan ikke afspille flash. |